Přeskočit na hlavní obsah

Jak jsem válčila se skvrnami

„Opatjně, maminto, tičko čisté,“ varovala mě tuhle svišťulka, když viděla, že jím. Má to ode mě. Nesnáší bryndáky, tak jí u každého jídla říkám, ať dává pozor, ať má čisté tričko. Máma taky očividně potřebuje upozornit. Bohužel má pravdu. Nejen její trička jsou špinavá od jídla, i na těch mých jsou nevypratelné fleky.

U některého oblečení mi to je jedno, u jiného trpím. Sice v božihodových tričkách nejíme (ani já, ani ona), ale občas náhodou se stane nehoda i s nádherným a drahým tričkem. Znáte to? Mně to donutilo začít experimentovat. Růžový zázrak z televizní reklamy totiž nefunguje vždycky a jeho cena není zrovna nejnižší.

Žlučové mýdlo nejen na pleny
Ódu na žlučové mýdlo už jsem psala. Co se za rok změnilo? Už si nemyslím, že je kouzelné, ale pořád u mě vede. Nedávno jsem ho doporučila kamarádce a nadšeně mi pak volala, že s ním manželovi zachránila košile. Mysleli, že je budou muset vyhodit kvůli skvrnám od potu, ale nakonec se žlučovým mýdlem pustily.

Žlučové mýdlo nejčastěji používám na Ella's house noční pleny,
ranní hovínka barví asi nejintezivněji. Netuším proč :-)
Nevypere tedy cokoli, ale fleky od krve, potu a na plenách mizí jako mávnutím kouzelného proutku. Hodí se i na fleky od trávy, propisky nebo inkoustu. Obsahuje hovězí žluč, což mi nezní zrovna jako něco, v čem bych chtěla prát, ale právě díky ní umí odstranit cokoli, co obsahuje bílkoviny.

Když žlučové mýdlo nezabralo… zkusila jsem to s Ecoverem a Puerem
Hledala jsem další ekologické prostředky na praní. Ve zdravé výživě mi doporučily Ecover a bělící prášek Puer od Yellow & Blue. Ecover se hodně podobá žlučovému mýdlu. Žluč tedy neobsahuje, ale také se umí poprat hlavně s mastnými skvrnami, krví a trávou. Dobře se nanáší, má speciální nástavec se štětinami. Na nové skvrny účinkoval, ale ty, které odolaly žlučovému mýdlu a už byly lehce zaprané, drží stále.

Bělící prášek Puer jsem zkoušela na čtvercovky a bílé prádlo. Je obohacený o odbouratelný a ve vodě rozložitelný kyslík. Neobsahuje chlor jako umělé bělící prášky, je šetrnější k přírodě i pokožce. Pro děti je to mnohem lepší. S plenami to šlo na výbornou, s tmavými fleky od čehosi na bílé kabelce také, ale na rajčatovou omáčku nebo skvrny na manželově tričku (netuším od čeho) nezabral. Navíc, když jsem ho omylem nechala působit déle, než jsem podle návodu měla, vyžral mi černý obrázek na bílém tričku. Takže funguje, ale držte se návodu!

Domácí čistič z peroxidu, jedlé sody a mýdla
Některé skvrny držely a držely. Tak jsem se nakonec pustila do výroby domácího čističe podle návodu z internetu. Směs peroxidu, jedlé sody a tekutého mýdla má být skoro zázračná. Bohužel jsem nenašla v jakém poměru tyhle tři látky míchat. Nakonec jsem prostě vyrobila pastu, jak mi to přišlo pod ruku. A skutečně to fungovalo na většinu zapraných fleků. „Aby ne s peroxidem!“ konstatoval manžel a kroutil hlavou, v čem to proboha peru. Na rozdíl od žlučového mýdla a ekologických prostředků jsem z toho neměla dobrý pocit a prádlo poté několikrát prala ještě v dětském prášku a usilovně máchala.


Některých skvrn jsem se nezbavila doteď. Asi budu muset hledat zázračný přípravek dál, ale už jsem alespoň otočila skóre. Skvrny nevyhrávají na celé čáře, už to není ani remíza. Spíš vedu já, ale… bohužel nemůžu ještě říct, že jsem válku vyhrála úplně, spíš jen několik bitev.

Komentáře

  1. AHoj ŽAneto:-)
    nejspíš správný vítr mě zavál na tvůj blog - moc hezky se čte a upřímně, kývu tady hlavou jako osel, jak moc s tebou souhlasím. Naprosto mě dojala odpověď Lukáška z příběhu, Jak se pozná dobrá matka...mám to podobně....
    A pak jsem našla tvůj boj se skvrnami. Dlouho jsem hledala na trhu, než mi přišla pod ruku značka Eurona - já tehdy ještě neplenkovala, ale velmi důležité pro mě bylo, že výrobky neobsahují chlor!!! Od té doby se má láska k výrobkům zněkolikanásobila a kudy chodím, trousím jejich dobrou pověst. Třeba fleky od pampelišek nepustí ani tím hnusným savem! Můj prostředek je zvládne hravě:-) a pokud bys chtěla vyzkoušet a přesvědčit se sama.... můžu odlít a odsypat ze svých zásob. Domů ti přijde balíček a sama zjistíš, jestli by ti výrobky Eurony mohly pomoci:-):-):-)

    Na látkovky mám mimochodem naprosto dokonalý gelík, který je zároveň chrání a prodlužuje jejich životnost.
    Takže stačí poslat adresu
    Moje mailovka je
    iva.kretkova@gmail.com

    HOdně zdaru a prosím, piš dál!!!!!
    Krásný voňavý den bez fleků
    iva

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za nabídku a tipy. Nejdřív kouknu, jestli neseženu někde ve svém okolí, ať nemusíš posílat. Jaký gel máš na látkovky? Také od Eurony? Jsem ráda, že se ti blog líbí :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak naučit dítě chodit na nočník?

Dalo nám to hodně práce! Jaké rady jsem dostala? Co fungovalo a co ne? Jak poznáte, že nastal ten správný čas? Některé dítě - jako sousedovic Anička - je připravené v roce a půl. Jiné - jako naše Svišťulka - teprve ve dvou a půl letech. I kdybych se stavěla na hlavu, nezvládla bych ji to naučit tak brzy jako sousedka. A tak mi nezbývalo nic jiného, než si opakovat, že se dítě má začít učit, když je připravené ono, ne já. Beco, ekologický nočník Obecně se tvrdí, že dítě je připraveno učit se chodit na nočník, když umí chodit, dojde k němu samo a stáhne si kalhoty. Dále si musí uvědomit, že močí, a to, že je mokrá plena. Pokud mu vadí, že plenu má, že je pokakané nebo počůrané, snáz mu vysvětlíte, proč na nočník chodit.  Na učení potřebujete čas a klid. Jak začít? Kupte nočník . Nějaký, který se bude dítěti líbit. Musí ho mít rádo. Ujistěte se, že se mu bude trůnit pohodlně, že je stabilní (není nic horšího než upadnout v tak důležitý moment). Promluvte si s dítětem ,

Kolik stojí látkování?

Když začínáte s látkováním, musíte koupit plenkovou výbavičku a to není levná záležitost. Samozřejmě záleží na tom, jestli vám někdo může něco půjčit, jestli chcete nové, nebo starší pleny, který typ si vyberete, kolik jich chcete. Jestli, když už látkujete déle, dokážete odolat novým krásným vzorům, nebo stále něco přikupujete.  Zatím těmhle Ella's house odolávám :-) Uvidíme, jak dlouho to ještě zvládnu Každá maminka, tak zaplatí za látkové pleny jinou částku. I průběžné náklady se liší, voda je v různých městech různě drahá, u elektřiny záleží na dodavateli. A ještě větší rozdíly jsou v cenách prášků a dalších přípravků . Proto není vůbec snadné spočítat, na kolik to zhruba obecně vyjde. Porovnání s jednorázovkami je ještě těžší. Ceny papírových plen se také hodně liší - různé typy, různé značky, slevové akce... A aby to bylo ještě komplikovanější, každá přebalujeme různě často . Moje maminka například přebaluje v jednom kuse. Naučila se to kdysi se mnou. Řvala jse

Holky nemůžou čůrat vestoje

To prostě nejde. Holky čůrají jedině vsedě. Tuhle starověkou pravdu mi maminka předala už kdysi dávno a já si myslela, že ji úplně stejně předám svojí holčičce. Ale ono to asi nepůjde. Na jednom slevovém portálu jsem kdysi našla speciální trychtýř , díky kterému mohou ženy čůrat vestoje. V reklamním textu psali cosi o osvobození žen. Muži to mají snazší. Stačí jim najít zeď, plot, strom, ale my holky… Rozklikla jsem odkaz, chtěla jsem ten zázrak vidět. Jak můžou holky čůrat vestoje? A nefascinovalo to jen mě. Viewegh se nad tímhle vynálezem (nezkoušela jsem ho a ani nedržela v ruce, takže si jeho funkčnost netroufám posuzovat) pohoršuje ve svém románu Biomanželka . Když nechám stranou tenhle a možná i další jemu podobné aparáty, neumím si představit, že by to šlo. Moje holčička mě ale velice rychle přesvědčila o opaku. Nejde, nesmíš, nedělej Počítali jste někdy, kolikrát za den řeknete svým dětem, že něco nejde? Svišťulka se snaží postavit pod stolem a já jí vysvětluju