Přeskočit na hlavní obsah

O tulení, které jsem si užívala, a navíc pomáhalo


Pro novorozeně je to velká změna. Bylo dlouho v bříšku, pořád u maminky a slyšelo tlukot jejího srdce. Po porodu má najednou někde ležet samo. Chce k mámě. Nošení v nosítku či šátku je způsob, jak mu to dopřát a zároveň si nestrhnout záda. Tak nošení chápu já.

Nechci tu probírat to, jestli je nošení zdravé pro kyčle a páteř, ani porovnávat názory různých odborníků. Co vím s jistotou, že moje děti přestávaly při nošení plakat, když je bolely zuby nebo bříško. Neumím si představit, jak jinak bychom ty prochozené noci zvládli.


Kojíme kdekoli a diskrétně
Také mě Caboo, náš předvázaný šátek, nebo Manduca, nosítko, které jsme vybrali, několikrát zachránila při kojení. S nimi se dá kojit za jízdy v autobuse, ve frontě u pokladen nebo během divadelního představení staršího dítěte. Je to diskrétní. Pokud se hladovec neprozradí hlasitým mlaskáním, tak si lidé kolem nemusí vůbec všimnout. Dítě vám v tu chvíli neřve hlady, nemusíte vystoupit z autobusu, na který jste tak dlouho čekaly, nemusíte opustit frontu a hledat nějaké příhodné místo, nepřijdete o jedinou básničku, kterou recituje starší potomek na vánoční besídce.

Jak ti můžu pomoct? Přitulit.
První dceru jsem porodila během 39. týdne, druhou na začátku 42. Nedonošená nebyla ani jedna, a ta druhá byla dokonce čtyřkilová. Neznám tedy z vlastní zkušenosti ten pocit, když si domů nesete malinkaté miminko, které muselo být před tím dlouhou dobu v inkubátoru.


  Kamarádka musela podstoupit císařský řez v 28. týdnu. Její dcera vážila kolem 700 g. Vypiplala si ji do krásy, ale i teď, když jí je šest, má trochu problém s doteky a tulením. S podobnými zkušenostmi se mi svěřovaly i další kamarádky, které nemohly mít děti po porodu dlouho u sebe. Jejich děti jsou prý méně kontaktní. Samozřejmě to může být povahou.

I proto věřím, je to pro mě totiž naprosto logické, že dítě chce být po porodu co nejvíc u mámy. V břiše mu bylo přece tak dobře! Proto podle mě může bonding nedonošeným dětem hodně pomoci (stejně jako ten inkubátor, který bohužel občas prostě potřebují). Když se v šátku přitulí k mámě, slyší tlukot jejího srdce, snadněji se jim zvyká na okolní svět a všechny změny. To platí samozřejmě i pro donošené děti. I má pětiletá dcera za mnou chodí, když ji něco moc trápí, a na otázku, jak jí můžu pomoct, řekne jen: Přitulit.

Co vyhovovalo při nošení mně
Pro všechny tyto důvody (a mnoho dalších) věřím na nošení dětí. My jsme měli Caboo a Manducu. Caboo, když byly moje holčičky úplně maličké, Manducu, když povyrostly. Neumím vázat šátek a dotahovat ho. Měla jsem ho půjčený a párkrát jsem se do něj slušně zamotala. Holky nechtěly čekat, až si rozmyslím, co kde protáhnout, přehodit a dotáhnout. Bylo to stresující, takže jsem si vybrala předvázaný šátek a pak nosítko.

Caboo jsem si nasadila a upravila pomocí kroužků na bocích velice rychle. Tedy po té, co jsem nastudovala návod a zkoukla instruktážní video. Já na tohle nemám moc oko a sama bych to nevymyslela. Je ušité z elastického materiálu, takže to jde snadno. Sice se dá používat pro čtyři polohy, ale já střídala jen kolíbku nebo vertikální polohu. Oficiálně se v něm dá dítě nosit do 15 kg, ale to už jsem měla děti dávno v Manduce. Mám to vyzkoušeno asi do 7 kg. Přežili jsme tak prdíky a pár zoubků nebo prostě jen řadu tulících dní. Holky se ke mně přitiskly a já mohla doma i něco udělat.

Upřímně… dodnes (a to je jim už pět a dva a půl) je pro mě jeden z nejkrásnějších pocitů to, že se ke mně ty mé dvě mazlilky přitulí.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak naučit dítě chodit na nočník?

Dalo nám to hodně práce! Jaké rady jsem dostala? Co fungovalo a co ne? Jak poznáte, že nastal ten správný čas? Některé dítě - jako sousedovic Anička - je připravené v roce a půl. Jiné - jako naše Svišťulka - teprve ve dvou a půl letech. I kdybych se stavěla na hlavu, nezvládla bych ji to naučit tak brzy jako sousedka. A tak mi nezbývalo nic jiného, než si opakovat, že se dítě má začít učit, když je připravené ono, ne já. Beco, ekologický nočník Obecně se tvrdí, že dítě je připraveno učit se chodit na nočník, když umí chodit, dojde k němu samo a stáhne si kalhoty. Dále si musí uvědomit, že močí, a to, že je mokrá plena. Pokud mu vadí, že plenu má, že je pokakané nebo počůrané, snáz mu vysvětlíte, proč na nočník chodit.  Na učení potřebujete čas a klid. Jak začít? Kupte nočník . Nějaký, který se bude dítěti líbit. Musí ho mít rádo. Ujistěte se, že se mu bude trůnit pohodlně, že je stabilní (není nic horšího než upadnout v tak důležitý moment). Promluvte si s dítětem ,

Holky nemůžou čůrat vestoje

To prostě nejde. Holky čůrají jedině vsedě. Tuhle starověkou pravdu mi maminka předala už kdysi dávno a já si myslela, že ji úplně stejně předám svojí holčičce. Ale ono to asi nepůjde. Na jednom slevovém portálu jsem kdysi našla speciální trychtýř , díky kterému mohou ženy čůrat vestoje. V reklamním textu psali cosi o osvobození žen. Muži to mají snazší. Stačí jim najít zeď, plot, strom, ale my holky… Rozklikla jsem odkaz, chtěla jsem ten zázrak vidět. Jak můžou holky čůrat vestoje? A nefascinovalo to jen mě. Viewegh se nad tímhle vynálezem (nezkoušela jsem ho a ani nedržela v ruce, takže si jeho funkčnost netroufám posuzovat) pohoršuje ve svém románu Biomanželka . Když nechám stranou tenhle a možná i další jemu podobné aparáty, neumím si představit, že by to šlo. Moje holčička mě ale velice rychle přesvědčila o opaku. Nejde, nesmíš, nedělej Počítali jste někdy, kolikrát za den řeknete svým dětem, že něco nejde? Svišťulka se snaží postavit pod stolem a já jí vysvětluju

Kolik stojí látkování?

Když začínáte s látkováním, musíte koupit plenkovou výbavičku a to není levná záležitost. Samozřejmě záleží na tom, jestli vám někdo může něco půjčit, jestli chcete nové, nebo starší pleny, který typ si vyberete, kolik jich chcete. Jestli, když už látkujete déle, dokážete odolat novým krásným vzorům, nebo stále něco přikupujete.  Zatím těmhle Ella's house odolávám :-) Uvidíme, jak dlouho to ještě zvládnu Každá maminka, tak zaplatí za látkové pleny jinou částku. I průběžné náklady se liší, voda je v různých městech různě drahá, u elektřiny záleží na dodavateli. A ještě větší rozdíly jsou v cenách prášků a dalších přípravků . Proto není vůbec snadné spočítat, na kolik to zhruba obecně vyjde. Porovnání s jednorázovkami je ještě těžší. Ceny papírových plen se také hodně liší - různé typy, různé značky, slevové akce... A aby to bylo ještě komplikovanější, každá přebalujeme různě často . Moje maminka například přebaluje v jednom kuse. Naučila se to kdysi se mnou. Řvala jse