Přeskočit na hlavní obsah

Andrea Jandová: Egyptské matky jsou uvolněné a ctí své děti

Rozhovor s Andreou se vám moc líbil a mně se líbilo si s ní povídat, takže zde je druhý díl. (Pro ty z vás, kteří ho nečetli: Andrea žije s manželem a synem v Egyptě. Mají tam kiteboardingové centrum. Používá látkové pleny, nosí v předvázaném šátku Caboo a v Manduce.)

Andrea na kitu dobíjí baterky
Jak žijí egyptské rodiny?
Ženy tady moc nechodí do práce, spíš vůbec. Starají se o muže, kteří jsou celý den v práci. Matky mají veškerou zodpovědnost za děti, se kterými jim pomáhá jejich rodina. Vychovávají je a vaří pro ně i svého muže. Do práce jít mohou, ale většina z nich je zvyklá na to, že jsou doma a starají se o rodinu. Je tady vidět normální rodinný život akorát uzpůsobený místním zvykům a víře. Ženy mohou chodit ven, jak chtějí, ale muži jim to mohou zakázat.
Muži jsou celý den v práci. Pak se zdržují v mužské komunitě rodiny. Je rozdíl mezi severem a jihem, městem a venkovem a záleží i na víře konkrétní rodiny. Křesťané jsou vzdělanější a to má také vliv na počet dětí.
Ale mnoho věcí dělají jako my. Chodí do restaurací, jezdí do hotelů a resortů na dovolené, s dětmi tráví dny na pláži.
Andrea s Tobiasem
Pozorovala jste nějaké zásadní rozdíly mezi tím, jaké hodnoty ctí české a egyptské maminky?
Nevím, jestli jde úplně o hodnoty, ale místní maminky jsou uvolněnější, nesemleté konzumním způsobem života. Je u nich vidět obrovská úcta k rodině, k dětem.
Naučila jste se od nich něco?
Neřešit tolik některé věci, být uvolněnější, vždyť mateřství je naprosto přirozená věc a člověk přirozeně funguje a nepotřebuje k tomu milion věcí, které u nás „prostě nutně musíte pro miminko mít“. V jednoduchosti je krása a děti si vystačí s málem. Neříkám, že nenakupuji pro syna různé věci, ale určitě se vždy zamyslím nad tím, jestli je to skutečně potřeba a využijeme to.
Co by naopak mohly Češky naučit Egypťanky?
Čekáme na maminku
Myslím, že tady chybí důslednost při udržování pořádku. Stalo se mi, že jsem šla nakoupit do supermarketu a viděla, jak maminka koupila dítěti zmrzlinu. Pak vzala obal a prohodila ho ještě od pokladny ven na ulici. Když rodiče dětem nevštěpují pořádkumilovnost, těžko se to pak naučí. Je to škoda, Egypt je krásná země, mají nádherné moře, ale bohužel taky hodně odpadků. Je škoda, že si svou zemi více nehýčkají.
Jaký mají vztah k dětem?
Když se po pláži procházím s Tobiasem, všichni se hned ptají, jak se má malý a jestli něco nepotřebuji a cítíme se dobře. Egypťané jsou národ, který určitě má své mouchy a pro většinu lidí je těžké ho pochopit (i pro nás jsou některé věci pořád nepochopitelné, ale my jsme tam na “návštěvě”, je to jejich země a respektujeme to), ale zrovna v tomhle bychom se od nich mohli učit. Rodinné pouto je tam opravdu silné.
Sušení Pop-inek, v horku to jde rychle
Jak přebalují Egypťanky? Látka? Jednorázovky?
Jednorázovky, ještě jsem tu látkové plenky vůbec neviděla. Třeba je mají, ale nesetkala jsem se s nimi. Tak tu děláme na pláži osvětu a reklamu. Nezřídka se mi stává, že se přijde někdo zeptat.

Nosí Egypťanky své děti?
Nosí, ale hlavně na rukou. Viděla jsem tu párkrát i “profesionální” nosítka, ale když už nějakou pomůcku mají, tak jsou to různé šátky, které nebudou speciálně určené pro nošení. Hodně záleží, z jaké vrstvy místní maminka pochází a co si může finančně dovolit.
Tobias pozoruje pláž z Manducy
Jaký názor mají Egypťanky na nošení? Diskutuje se o jeho kladech a záporech jako u nás nebo je to pro ně běžná součást života?
Myslím si, že tady prospěšnost nikdo neřeší a jde o běžnou praxi, která je pro ně, a vlastně pro nás všechny, naprosto přirozená. U nás se na to podle mě akorát zapomnělo a teď si to zase připomínáme.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak naučit dítě chodit na nočník?

Dalo nám to hodně práce! Jaké rady jsem dostala? Co fungovalo a co ne? Jak poznáte, že nastal ten správný čas? Některé dítě - jako sousedovic Anička - je připravené v roce a půl. Jiné - jako naše Svišťulka - teprve ve dvou a půl letech. I kdybych se stavěla na hlavu, nezvládla bych ji to naučit tak brzy jako sousedka. A tak mi nezbývalo nic jiného, než si opakovat, že se dítě má začít učit, když je připravené ono, ne já. Beco, ekologický nočník Obecně se tvrdí, že dítě je připraveno učit se chodit na nočník, když umí chodit, dojde k němu samo a stáhne si kalhoty. Dále si musí uvědomit, že močí, a to, že je mokrá plena. Pokud mu vadí, že plenu má, že je pokakané nebo počůrané, snáz mu vysvětlíte, proč na nočník chodit.  Na učení potřebujete čas a klid. Jak začít? Kupte nočník . Nějaký, který se bude dítěti líbit. Musí ho mít rádo. Ujistěte se, že se mu bude trůnit pohodlně, že je stabilní (není nic horšího než upadnout v tak důležitý moment). Promluvte si s dítětem ,

Holky nemůžou čůrat vestoje

To prostě nejde. Holky čůrají jedině vsedě. Tuhle starověkou pravdu mi maminka předala už kdysi dávno a já si myslela, že ji úplně stejně předám svojí holčičce. Ale ono to asi nepůjde. Na jednom slevovém portálu jsem kdysi našla speciální trychtýř , díky kterému mohou ženy čůrat vestoje. V reklamním textu psali cosi o osvobození žen. Muži to mají snazší. Stačí jim najít zeď, plot, strom, ale my holky… Rozklikla jsem odkaz, chtěla jsem ten zázrak vidět. Jak můžou holky čůrat vestoje? A nefascinovalo to jen mě. Viewegh se nad tímhle vynálezem (nezkoušela jsem ho a ani nedržela v ruce, takže si jeho funkčnost netroufám posuzovat) pohoršuje ve svém románu Biomanželka . Když nechám stranou tenhle a možná i další jemu podobné aparáty, neumím si představit, že by to šlo. Moje holčička mě ale velice rychle přesvědčila o opaku. Nejde, nesmíš, nedělej Počítali jste někdy, kolikrát za den řeknete svým dětem, že něco nejde? Svišťulka se snaží postavit pod stolem a já jí vysvětluju

Kolik stojí látkování?

Když začínáte s látkováním, musíte koupit plenkovou výbavičku a to není levná záležitost. Samozřejmě záleží na tom, jestli vám někdo může něco půjčit, jestli chcete nové, nebo starší pleny, který typ si vyberete, kolik jich chcete. Jestli, když už látkujete déle, dokážete odolat novým krásným vzorům, nebo stále něco přikupujete.  Zatím těmhle Ella's house odolávám :-) Uvidíme, jak dlouho to ještě zvládnu Každá maminka, tak zaplatí za látkové pleny jinou částku. I průběžné náklady se liší, voda je v různých městech různě drahá, u elektřiny záleží na dodavateli. A ještě větší rozdíly jsou v cenách prášků a dalších přípravků . Proto není vůbec snadné spočítat, na kolik to zhruba obecně vyjde. Porovnání s jednorázovkami je ještě těžší. Ceny papírových plen se také hodně liší - různé typy, různé značky, slevové akce... A aby to bylo ještě komplikovanější, každá přebalujeme různě často . Moje maminka například přebaluje v jednom kuse. Naučila se to kdysi se mnou. Řvala jse