Přeskočit na hlavní obsah

Úchylky látkařek…

…aneb před čím by nás měli varovat, než si koupíme první látkovou plenu. Může se vám to stát, ale nemusí. I když je velká pravděpodobnost, že se u vás zmíněné symptomy objeví velmi brzy po té, co začnete látkovat.

Kdysi jsem dělala rozhovor s Kateřinou Borunskou z Mamaji – to jsem poprvé viděla moderní látkové pleny. Bylo to dlouho před tím, než jsem otěhotněla. Líčila mi, že největší problém mívají maminky s výběrem designu plenek. „Teď některé vzory stahujeme, protože to maminkám zbytečně komplikujeme.“ Ukazovala mi různé barvy flízů na šití plen Ella’s house. „Maminky se často nemohou rozhodnout mezi tmavšími a světlejšími proužky.“ Nechápala jsem to. Přišlo mi to skoro stejné, a navíc šlo o vnitřní stranu pleny. Není vidět, dítě ji má na zadečku. „Víme to díky prodeji v kamenném obchodě. Váhají opravdu dlouho. Tatínkové je popohání, jsou nervózní, ale maminky si do toho moc nenechají mluvit. Potřebují si to pořádně rozmyslet,“ ujišťovala mě tehdy Kateřina.

Pochopila jsem o pár let později, když jsem vybírala pleny svišťulce. Vůbec to není snadné! Je to důležité! Když mám hezké pleny, mám z nich radost, víc si to užívám, víc se kochám. Na funkčnost to nemá vliv, ale …

Designy plenek jsou jednou z velkých vášní látkařek. Na Facebooku jsem pochopila, že je nás opravdu hodně, které touto zdánlivě iracionální úchylkou trpí. Jaké další úchylky jsem u sebe a svých přítelkyň vypozorovala?

Je třeba se okamžitě pochlubit
Kamarádka Zina hledala pro syna plenu s traktorem. Našla a domluvila si, že si ji vyzvedne u stánku na veletrhu potřeb pro děti. Měla obrovskou radost, když ji platila. Syn jen tak juknul, kývnul, traktor se mu líbil, ale žádné velké nadšení nejevil. Ona celý den svítila. Posílala MMS manželovi, který jí okamžitě volal zpět. Hrdý otec byl nadšený, že jeho syn bude mít chlapskou plenu. Fotku ještě z veletrhu věšela na Facebook. Dělala jsem si z ní legraci (dělám doteď), ale ono je to vlastně hrozně hezké. S manželem si udělali radost.

Ladit musí úplně všechno!
Nejde jen o design, když už ladit, tak ať je to dokonalé. Tohle heslo razí sousedka Vendula. A drží se ho i při věšení prádla. Pokaždé když se dívám na její šňůru, žasnu nad tím, že růžové pleny připevnila růžovými kolíčky, červené červenými, bílé bílými… „Prozraď mi, ty kolíčky jsi měla doma, nebo sis je záměrně sehnala?“ Odpověděl mi její manžel, beze slova s přezíravým výrazem ve tváři máchnul rukou. Ona se jen usmála.

Vypadá to fakt dobře. Až jsem se zamyslela nad tím, jestli to nevěším náhodou špatně. Mně podává kolíčky svišťulka. Nemůžu ladit, z barev umí zatím jen modrou.

(Tato úchylka nepostihuje nutně jen látkařky. „Jedna paní u nás v obchodě vybírala bodyčko pro dceru, aby jí ladilo ke kuchyni,“ vypravovala mi také Kateřina.)

Jak se pozná látkařka?
Na Facebooku jsem našla vtip, který na mě sedí jak ulitý. „Jak poznáte, že matka látkuje? Řekne vám to.“ Nemohla jsem si pomoct. Prostě jsem o tom, že látkuju, vykládala. Teď už je to lepší, ale když jsem začínala, jakmile jsem vypozorovala zájem, musela jsem to odvykládat celé.

Tohle ale neplatí na všechny látkařky. Některé to mají právě naopak. Byla jsem na strolleringu, venkovním cvičení s kočárky pro maminky, a jedna paní mi stále nakukovala do kočárku. Nejzvědavější byla u přebalování. Mám jí říct o plenách, nebo mám být zticha? Zajímalo by jí to? Nakonec jen tiše prohodila: „Taky látkujete? Děti mají bachraté zadečky.“ Na dalším cvičení, jsme společně kojily. Staly se z nás přítelkyně. Dodatečně se mi Lenka svěřila, že se setkala s tolika odsouzeními látkových plen, že o nich s nikým moc nemluví a že okukovala svišťulku, aby se ujistila, jestli se o tom může bavit, jestli také patříme do klubu.



Ať už ulétáváte na designu, obrázcích, nebo se potřebujete pochlubit s každou novou plenou či látkováním obecně, důležité podle mě na tom je to, že nás to baví. Že je to další věc na mateřství, kterou si jde užít. Nevím, jestli si přebalování užívají i mámy s jednorázovkami. Ale já si ho díky látkovkám fakt užila. Teď už přebalujeme jen v noci, ale brzy se zase vrátím k nejmenším velikostem a přebalovat budu v jednom kuse. Docela se na to těším… bude třeba pořídit si některé nové plenky J

Komentáře

  1. Jééé, super, gratuluji k dalšímu svišti:-)
    Nejspíš se za půl rou přidáme taky!!!!
    hodně štěstí:-)
    iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc :-) Přidáte se k látkování, nebo s dalším svištěm? ŽF

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak naučit dítě chodit na nočník?

Dalo nám to hodně práce! Jaké rady jsem dostala? Co fungovalo a co ne? Jak poznáte, že nastal ten správný čas? Některé dítě - jako sousedovic Anička - je připravené v roce a půl. Jiné - jako naše Svišťulka - teprve ve dvou a půl letech. I kdybych se stavěla na hlavu, nezvládla bych ji to naučit tak brzy jako sousedka. A tak mi nezbývalo nic jiného, než si opakovat, že se dítě má začít učit, když je připravené ono, ne já. Beco, ekologický nočník Obecně se tvrdí, že dítě je připraveno učit se chodit na nočník, když umí chodit, dojde k němu samo a stáhne si kalhoty. Dále si musí uvědomit, že močí, a to, že je mokrá plena. Pokud mu vadí, že plenu má, že je pokakané nebo počůrané, snáz mu vysvětlíte, proč na nočník chodit.  Na učení potřebujete čas a klid. Jak začít? Kupte nočník . Nějaký, který se bude dítěti líbit. Musí ho mít rádo. Ujistěte se, že se mu bude trůnit pohodlně, že je stabilní (není nic horšího než upadnout v tak důležitý moment). Promluvte si s dítětem ,

Kolik stojí látkování?

Když začínáte s látkováním, musíte koupit plenkovou výbavičku a to není levná záležitost. Samozřejmě záleží na tom, jestli vám někdo může něco půjčit, jestli chcete nové, nebo starší pleny, který typ si vyberete, kolik jich chcete. Jestli, když už látkujete déle, dokážete odolat novým krásným vzorům, nebo stále něco přikupujete.  Zatím těmhle Ella's house odolávám :-) Uvidíme, jak dlouho to ještě zvládnu Každá maminka, tak zaplatí za látkové pleny jinou částku. I průběžné náklady se liší, voda je v různých městech různě drahá, u elektřiny záleží na dodavateli. A ještě větší rozdíly jsou v cenách prášků a dalších přípravků . Proto není vůbec snadné spočítat, na kolik to zhruba obecně vyjde. Porovnání s jednorázovkami je ještě těžší. Ceny papírových plen se také hodně liší - různé typy, různé značky, slevové akce... A aby to bylo ještě komplikovanější, každá přebalujeme různě často . Moje maminka například přebaluje v jednom kuse. Naučila se to kdysi se mnou. Řvala jse

Holky nemůžou čůrat vestoje

To prostě nejde. Holky čůrají jedině vsedě. Tuhle starověkou pravdu mi maminka předala už kdysi dávno a já si myslela, že ji úplně stejně předám svojí holčičce. Ale ono to asi nepůjde. Na jednom slevovém portálu jsem kdysi našla speciální trychtýř , díky kterému mohou ženy čůrat vestoje. V reklamním textu psali cosi o osvobození žen. Muži to mají snazší. Stačí jim najít zeď, plot, strom, ale my holky… Rozklikla jsem odkaz, chtěla jsem ten zázrak vidět. Jak můžou holky čůrat vestoje? A nefascinovalo to jen mě. Viewegh se nad tímhle vynálezem (nezkoušela jsem ho a ani nedržela v ruce, takže si jeho funkčnost netroufám posuzovat) pohoršuje ve svém románu Biomanželka . Když nechám stranou tenhle a možná i další jemu podobné aparáty, neumím si představit, že by to šlo. Moje holčička mě ale velice rychle přesvědčila o opaku. Nejde, nesmíš, nedělej Počítali jste někdy, kolikrát za den řeknete svým dětem, že něco nejde? Svišťulka se snaží postavit pod stolem a já jí vysvětluju