Přeskočit na hlavní obsah

Devatero tipů, jak pohodlně látkovat

Rady, jak si ulehčit látkování, kolují po internetu, maminky si je předávají mezi sebou, ale najít tu správnou, když ji skutečně potřebujete, není zrovna jednoduché. Rozhodla jsem se sepsat deset základních, které mohou podle mě hodně pomoci.

1)      Jak na likvidaci hovínek
Zkuste separační pleny. Pokládají se na látkovou plenu, kde chytí pevnou část stolice a tekutinu propustí do pleny. Já používám jednorázové celulozové, hlavně na výletech a venku. Velice rychle se zbavím hovínka, které nemusím vozit s sebou, i když plenu vezu.

Separačky, které jsou
oficiálně na jedno použití
Seženete hodně druhů. Jak si mezi nimi vybrat? Rozhodující je to, zda už jste začali s příkrmy. Kojenecká stolice je jiná než ta příkrmová. Další otázka, kterou si musíte položit, zní: Chci separačky vyhazovat, nebo prát? Ty počůrané většina maminek pere, ať už jsou z jakéhokoli materiálu. Ale co ty se stolicí? Můžete totiž vybírat mezi froté a fleecovými separačkami (není problém si je i doma ušít), nebo těmi z bambusu či z celulózy, které jsou oficiálně na jedno použití (ale dají se prát v ruce, některé i v pračce).

Látkové separačky
Asi nejjednodušší je pokakané separačky vyhodit a ty počůrané dát do pračky. Takhle funguju já, protože jsem celkem lenivá látkařka. Pokud si koupíte právě tento typ, bude se vám hodit pytel na praní separaček. Dá se ušít například ze staré záclony, nebo koupit v obchodě. Na podprsenky máte určitě podobný.

2)      Jak s plenami při cestování
Berete látkovky na kratší či delší výlety? Pak pytel na pleny považuju za zásadní. V jednom vozím špinavé pleny, ve druhém čisté. Do většího Pop-in pytle zabalím pleny i na celý víkend. Uvnitř je nepromokavý a nepropustí ani zápach. Kamarádka, která už nepřebaluje, v něm skladuje hračky.

3)     Jak se vyhnout vlhčeným ubrouskům
Jedna z nejvyšších položek na účtu za přebalování jsou vlhčené ubrousky. Nemám je ráda, to říkám na rovinu, a nejen kvůli jejich ceně. Vyřešila jsem to jinak. Látkové ubrousky jsem si nastříhala ze čtvercových plen. Dají se samozřejmě použít i jiné materiály, nebo si je koupit. Na zadeček stříkám olejíček Medvídek od Eoné smíchaný s vodou. Ubrousky se dají namočit i dopředu a zavřít do dózičky. Nejdéle vydrží v ledničce.

4) Jak neplatit za jednorázové přebalovací podložky
A další položka na seznamu do drogerie bývají jednorázové přebalovací podložky. I ty se dají pořídit pratelné a látkové, v mnoha různých designech i několika velikostech. Jsou savé a skladné.    ¨



5) Jak řešit noci
Tady se těžko radí. Každé dítě je jiné, jak jsem si ověřila u nejedné kamarádky. Najít noční plenu, která vydrží dvanáct hodin zrovna vašemu dítěti, je na dlouho. Některé látkařky používají jednorázovky, jedna kamarádka nedá dopustit na Pop-in, druhé v noci vždycky protečou. Pro mě jsou nejlepší noční Ella’s house – jsou štíhlé a dají se snadno dovycpat. Přidám další vrstvu, když je třeba. Ale co bych poradila obecně? Když budete kupovat noční pleny, kupte si jednu, vyzkoušejte a pak až si jich pořiďte víc.

6)      Jak na opruzeniny a tvrdé pleny
Čím je dítě starší, tím má agresivnější stolici. Jednou za čas se proto vyplatí přidat do praní dezinfekci na prádlo. Nebo zkuste pleny vyvařit, ale ne každé to zvládnou. Vysoké teploty uvolňují gumičky. Mně se osvědčil Sanytol. Že funguje, vím díky tomu, že svišťulce zmizely vyrážky, které se poslední dobou neustále objevovaly. Navíc plenky jsou o poznání měkčí. Posílám poděkování maminkám z Facebooku (Poradna pro látkovačky).

7)      Jak na smrdutý koš s plenami
Čím méně přebalujete, tím starší použité pleny máte v koši. Po 48 hodinách se moč začíná rozkládat. Takže není radno prát méně než jednou za dva dny. Maminky se staršími dětmi pračku jednou za dva dny ovšem plenami nenaplní. Jak by se dalo popsat to, co se line z koše po několika dnech? Nijak, to se musí cítit. Pomoct může pár kapek éterického oleje na víko koše. Některé maminky tuto radu ještě upgradovaly. Aby se vůně udržela déle, kapou olej na intimku, kterou přilepí na stěnu koše.

8)      Jak na široké balení (ať už látkujete, nebo používáte jednorázovky)
Maminky s jednorázovkami často musí dávat přes plenu složenou čtvercovku kvůli vývoji kyčlí. Jednorázovky jsou tenké a úzké, což není zrovna pro rozvoj kyčlí ideální. Mnoho typů látkovek, jako třeba Pop-in, už jsou dělané ve stylu širokého balení. Dítě s látkovkou bezpečně poznáte podle mravenčího zadečku. Ale třeba plenky Ella’s house patří k těm nejštíhlejším látkovkám a na široké balení dělané nejsou. Pokud ho doktor doporučí a vy máte jedny z užších látkovek, přidejte přes ně čtvercovku, kterou chytíte trojzubcem. Stejně to mohou udělat i maminky s jednorázovkami. Stojí cca 50 Kč. Nebo nandejte svrchní kalhotky i na jednorázovku, to je ještě jednodušší, ale ty zase za 50 Kč většinou nepořídíte.


9)      Sušák do okna, u kterého se nevrtá

Když někde řeknu, že nebydlíme v domě, nemáme balkón a máme problémy s vlhkostí, ale přesto používáme látkové pleny, dívají se na mě ostatní maminky podezřele. Můj muž to vyřešil. Objevil sušák do okna Bagio, který nemusíte navrtat. Funguje na principu přísavek a tlaku. Pro mě ideální. V zimě pak pouštíme odvlhčovač. A jde to, mohu látkovat i v našem bytě.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak naučit dítě chodit na nočník?

Dalo nám to hodně práce! Jaké rady jsem dostala? Co fungovalo a co ne? Jak poznáte, že nastal ten správný čas? Některé dítě - jako sousedovic Anička - je připravené v roce a půl. Jiné - jako naše Svišťulka - teprve ve dvou a půl letech. I kdybych se stavěla na hlavu, nezvládla bych ji to naučit tak brzy jako sousedka. A tak mi nezbývalo nic jiného, než si opakovat, že se dítě má začít učit, když je připravené ono, ne já. Beco, ekologický nočník Obecně se tvrdí, že dítě je připraveno učit se chodit na nočník, když umí chodit, dojde k němu samo a stáhne si kalhoty. Dále si musí uvědomit, že močí, a to, že je mokrá plena. Pokud mu vadí, že plenu má, že je pokakané nebo počůrané, snáz mu vysvětlíte, proč na nočník chodit.  Na učení potřebujete čas a klid. Jak začít? Kupte nočník . Nějaký, který se bude dítěti líbit. Musí ho mít rádo. Ujistěte se, že se mu bude trůnit pohodlně, že je stabilní (není nic horšího než upadnout v tak důležitý moment). Promluvte si s dítětem ,

Kolik stojí látkování?

Když začínáte s látkováním, musíte koupit plenkovou výbavičku a to není levná záležitost. Samozřejmě záleží na tom, jestli vám někdo může něco půjčit, jestli chcete nové, nebo starší pleny, který typ si vyberete, kolik jich chcete. Jestli, když už látkujete déle, dokážete odolat novým krásným vzorům, nebo stále něco přikupujete.  Zatím těmhle Ella's house odolávám :-) Uvidíme, jak dlouho to ještě zvládnu Každá maminka, tak zaplatí za látkové pleny jinou částku. I průběžné náklady se liší, voda je v různých městech různě drahá, u elektřiny záleží na dodavateli. A ještě větší rozdíly jsou v cenách prášků a dalších přípravků . Proto není vůbec snadné spočítat, na kolik to zhruba obecně vyjde. Porovnání s jednorázovkami je ještě těžší. Ceny papírových plen se také hodně liší - různé typy, různé značky, slevové akce... A aby to bylo ještě komplikovanější, každá přebalujeme různě často . Moje maminka například přebaluje v jednom kuse. Naučila se to kdysi se mnou. Řvala jse

Holky nemůžou čůrat vestoje

To prostě nejde. Holky čůrají jedině vsedě. Tuhle starověkou pravdu mi maminka předala už kdysi dávno a já si myslela, že ji úplně stejně předám svojí holčičce. Ale ono to asi nepůjde. Na jednom slevovém portálu jsem kdysi našla speciální trychtýř , díky kterému mohou ženy čůrat vestoje. V reklamním textu psali cosi o osvobození žen. Muži to mají snazší. Stačí jim najít zeď, plot, strom, ale my holky… Rozklikla jsem odkaz, chtěla jsem ten zázrak vidět. Jak můžou holky čůrat vestoje? A nefascinovalo to jen mě. Viewegh se nad tímhle vynálezem (nezkoušela jsem ho a ani nedržela v ruce, takže si jeho funkčnost netroufám posuzovat) pohoršuje ve svém románu Biomanželka . Když nechám stranou tenhle a možná i další jemu podobné aparáty, neumím si představit, že by to šlo. Moje holčička mě ale velice rychle přesvědčila o opaku. Nejde, nesmíš, nedělej Počítali jste někdy, kolikrát za den řeknete svým dětem, že něco nejde? Svišťulka se snaží postavit pod stolem a já jí vysvětluju