Přeskočit na hlavní obsah

Nešlo by při porodu vyfasovat i manuál?

Než jsem porodila, držela jsem v náručí šest dětí. Do svých třiceti jsem děti vídala jen na návštěvách, pár minut si je pochovala a zase vrátila. Nikdy jsem nepřebalovala, nekrmila, nehlídala. Nebylo tak nějak koho.

Maminka sice tvrdí, že jsem jí hodně pomáhala s mladším bratrem, ale byly mi dva roky. Nic si z toho nepamatuju. Dokonce jsem ho prý zachránila, když mu chtěla sestřenice házet do postýlky kostičky. (Znám to jen z vyprávění, ale to mi nebrání mu tuto záchranu života v příhodných chvílích připomínat.)

Takže kdy?

Vždycky jsem si myslela, že budu celé těhotenství číst. Tak zjistím o dětech všechno, co půjde a stane se ze mě taková máma, jakou si pamatuju z dětství – dospělá, s odpovědí na každou otázku, která si umí poradit v každé situaci. A ono ne. Do pátého měsíce jsem se nepřinutila přečíst skoro nic. Sama nad sebou jsem žasla. Dostala jsem se k tomu až poslední trimestr a nestačila jsem se divit, co jsem se dočetla. Každý doporučuje něco jiného a mnoho rad je v praxi podle mě neproveditelných.


Jeden příklad za všechny: Jak uspávat dítě?

První autor tvrdil, že zásadně v dětské postýlce. Položit a odejít. Houpáním na míči, chováním nebo uspáváním u prsa si na sebe matka prý plete bič.
Možná budu litovat, ale u mě svišťulka usne během pěti minut. Sama v postýlce občas usne, občas řve, až se zalyká. Zvukotěsnou místnost nemáme a já mám jen jedny nervy. Nemůžu se dívat, jak se malá trápí. Nevím, jak to pan autor dělal sám, když mu dítě řvalo na lesy.

Další odborník doporučoval dítě v postýlce občas nakojit, pak se v ní bude cítit dobře. U prsa se vždycky cítí v bezpečí a tuto svou představu rozšíří na celou postýlku.
Už se vidím, jak se cpu do dětské postýlky. Snažím se nezalehnout malou a doufám, že pode mnou rošt nepraskne. Nebo mám prostrčit prso skrz šprincle?

U jedné dětské psycholožky jsem se dočetla, že když dítě pláče, měla bych mu pomoci usnout tím, že ho pochovám a pak položím do postýlky, když usne.
To samo o sobě moc nesouhlasí s tím, co radil první autor. Navíc v jiné knize se tvrdilo, že největší problém je, když dítě usne v náručí a pak se odloží do postýlky. Usíná v bezpečí a probouzí se s pocitem, který je srovnatelný s tím, když se dospělý probudí sám na pustém a chladném letišti. Takže jak?

Zatím si žádné novorozeně nestěžovalo

Mají tihle odborníci děti? Ptala jsem se pokaždé sama sebe, když jsem si během prvních měsíců po porodu na rady z chytrých knih vzpomněla. A jak může někdo tvrdit, že ví, co si kojenec myslí a jak se cítí? A to pomíjím to, že každé dítě je jiné a co může vadit jednomu, nemusí druhému. Nezobecňovala bych.

Připomíná mi to exkurzi po porodních sálech, kdy nám v porodnici tvrdili, že zářivky na porodním sále miminkům nevadí. Porodní asistentka nám to řekla s naprostou samozřejmostí. Zřejmě si je jistá, protože si žádný novorozenec za ta dlouhá léta, co tam pracuje, ještě nestěžoval.

Nehrotit, vystačit s málem, stát si za svým rozhodnutím

Dostala jsem i rady, které mi moc pomohly, takže tímto děkuji a předávám dál. Většinou to ale bylo od zkušenějších matek, ne z chytrých knih.

K přebalování: Nic nehrotit. Co nestíháš, není potřeba. Dělej to, co zvládáš, časem můžeš přidat. Tohle mi poradila kamarádka k látkovým plenám. Takže jsem začala s Pop-in, které mi přišly nejjednodušší, pak přidala Ella’s house kalhotkové a nakonec Ella’s house vkládací. Stále jsem se ještě nevzdala separaček. Ale možná nakonec dojde i na to. Zatím mi hodně ulehčují práci. Tahle rada platí samozřejmě nejen u přebalování.

Ke kojení: Mléko vyřeší ledasjaký problém. Když nevíš, co dělat, představ si, že jsi v pravěké jeskyni. Vystačíš s tím, co bys měla tam. Tenkrát měly matky hlavně své mléko. Takže ho jde kapat do nosu při rýmě, koupat v něm dítě, aby nemělo vyrážky, potírat s ním opruzeniny.


K blbnutí: Co člověk to názor, co dítě to jiné potřeby. Nemůžeš se neustále ujišťovat, že děláš věci správně tím, že to děláš jako ostatní. Musíš si za svými rozhodnutími stát a být si jistá, že dokážeš vybrat to nejlepší pro své dítě. 

Pohoda, nebo pocit, že vám nikdo nerozumí?

Škoda jen, že se u porodu nefasuje k dítěti manuál. Vždy samozřejmě upravený na míru s audiopřílohou pláče a vysvětlivkami, co který jekot znamená. Tam by se psalo, co má dítě rádo a co nesnáší, co si kdy přeje. 

Nedávno jsem si povzdechla, že je škoda, že si nepamatuju, jaké to je být dítětem. Jezdit si v kočárku, pořád se někdo stará, jídlo, kdy si řeknu... Manžel se jen usmál: "No, on to takový med taky nebude. Máš hlad a někdo tě přebalí. Chceš vyměnit plenu a nacpou ti do pusy prso."

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak naučit dítě chodit na nočník?

Dalo nám to hodně práce! Jaké rady jsem dostala? Co fungovalo a co ne? Jak poznáte, že nastal ten správný čas? Některé dítě - jako sousedovic Anička - je připravené v roce a půl. Jiné - jako naše Svišťulka - teprve ve dvou a půl letech. I kdybych se stavěla na hlavu, nezvládla bych ji to naučit tak brzy jako sousedka. A tak mi nezbývalo nic jiného, než si opakovat, že se dítě má začít učit, když je připravené ono, ne já. Beco, ekologický nočník Obecně se tvrdí, že dítě je připraveno učit se chodit na nočník, když umí chodit, dojde k němu samo a stáhne si kalhoty. Dále si musí uvědomit, že močí, a to, že je mokrá plena. Pokud mu vadí, že plenu má, že je pokakané nebo počůrané, snáz mu vysvětlíte, proč na nočník chodit.  Na učení potřebujete čas a klid. Jak začít? Kupte nočník . Nějaký, který se bude dítěti líbit. Musí ho mít rádo. Ujistěte se, že se mu bude trůnit pohodlně, že je stabilní (není nic horšího než upadnout v tak důležitý moment). Promluvte si s dítětem ,

Kolik stojí látkování?

Když začínáte s látkováním, musíte koupit plenkovou výbavičku a to není levná záležitost. Samozřejmě záleží na tom, jestli vám někdo může něco půjčit, jestli chcete nové, nebo starší pleny, který typ si vyberete, kolik jich chcete. Jestli, když už látkujete déle, dokážete odolat novým krásným vzorům, nebo stále něco přikupujete.  Zatím těmhle Ella's house odolávám :-) Uvidíme, jak dlouho to ještě zvládnu Každá maminka, tak zaplatí za látkové pleny jinou částku. I průběžné náklady se liší, voda je v různých městech různě drahá, u elektřiny záleží na dodavateli. A ještě větší rozdíly jsou v cenách prášků a dalších přípravků . Proto není vůbec snadné spočítat, na kolik to zhruba obecně vyjde. Porovnání s jednorázovkami je ještě těžší. Ceny papírových plen se také hodně liší - různé typy, různé značky, slevové akce... A aby to bylo ještě komplikovanější, každá přebalujeme různě často . Moje maminka například přebaluje v jednom kuse. Naučila se to kdysi se mnou. Řvala jse

Holky nemůžou čůrat vestoje

To prostě nejde. Holky čůrají jedině vsedě. Tuhle starověkou pravdu mi maminka předala už kdysi dávno a já si myslela, že ji úplně stejně předám svojí holčičce. Ale ono to asi nepůjde. Na jednom slevovém portálu jsem kdysi našla speciální trychtýř , díky kterému mohou ženy čůrat vestoje. V reklamním textu psali cosi o osvobození žen. Muži to mají snazší. Stačí jim najít zeď, plot, strom, ale my holky… Rozklikla jsem odkaz, chtěla jsem ten zázrak vidět. Jak můžou holky čůrat vestoje? A nefascinovalo to jen mě. Viewegh se nad tímhle vynálezem (nezkoušela jsem ho a ani nedržela v ruce, takže si jeho funkčnost netroufám posuzovat) pohoršuje ve svém románu Biomanželka . Když nechám stranou tenhle a možná i další jemu podobné aparáty, neumím si představit, že by to šlo. Moje holčička mě ale velice rychle přesvědčila o opaku. Nejde, nesmíš, nedělej Počítali jste někdy, kolikrát za den řeknete svým dětem, že něco nejde? Svišťulka se snaží postavit pod stolem a já jí vysvětluju