Přeskočit na hlavní obsah

Plavání s nemluvňaty a jak vybrat látkové plavky

Když jsem vybírala bazén, do kterého budu s malou chodit, ptala jsem se lektorky opatrně na plavky. Do těch jednorázových se mi prostě nechtělo. Skoro omluvně mi sdělila, že preferují látkové…

… a přidala rychle několik argumentů. Asi se bála, že se budu látce bránit. Mluvila o chemikáliích v jednorázových plavkách, které nechce, aby se dostaly do vody, kterou udržují co nejčistější pomocí soli a ne chlóru. Zmínila peníze, nemusíte kupovat plavky stále dokola. Když jsem s úsměvem kývala, pochopila, že se s ní hádat nebudu, a tak spiklenecky dodala:

„Jednorázové plavky stejně nasají vodu z bazénu a moč pak už neabsorbují. Když se dítě vyčůrá, jde to do vody, ať má jakékoli plavky. Děti mají plavky jen, kdyby se náhodou pokakaly.“

„Já jsem jedině ráda, my máme i látkové pleny,“ prohodila jsem jen tak. V její reakci jsem se ale hodně spletla. Lektorka na mě vytřeštila oči: „Vážně, to slyším prvně.“ Nevím, jestli se o tom s ostatními maminkami nebaví, nebo jestli se o tom nechtějí bavit jiné maminky… ve skupince šesti plavajících jsme byly jednou i tři látkařky. Dvě jsme si navzájem obdivovaly vzory plen, třetí se přidala s tím, že má doma čtvercovky, ale sem pro zjednodušení chodí se jednorázovkami. A pak že jsem jediná. Samozřejmě na jiných hodinách nás tolik nebylo.

Začít můžete ve své nebo obří vaně
Ale teď už k plavání samotnému. Plave se od šesti týdnů. Hned, jak skončí šestinedělí, můžete vyrazit na vaničkování. Mrňata se nekoupou v bazénu, ale ve veliké vaně. Lektorka je na rukou vozí po hladině. Jednou jsme to vyzkoušeli, svišťulka dostala vanu plnou vody k svátku, protože hraček jsme měli doma už fůru a ji koupání hodně bavilo. Většinou je vaničkovaní spojené s konzultacemi motorického vývoje. Naučíte se hry a uvidíte, jak si hrát s tak malým tvorečkem.

Další možností je pozvat si lektorku domů a ona vám ukáže, jak si s mrňouskem pohrát ve vaší vaně. Děti jsou ve svém prostředí a pro mnohé cvrčky je to pohodlnější.

Moje zkušenost
My jsme vaničkování se svišťulkou vyzkoušeli asi ve čtvrtém měsíci. Ve vodě se jí moc líbilo a jsou z toho skvělé fotky, ale osobně jsem se rozhodla neplatit za celý kurz. Jedna koupel nás v Praze vyšla na 500 Kč a podle mého laického oka to byla skutečně jen koupel.

Navíc mi celkový dojem pokazila lektorka, když nám vynadala, že se malá málo zvedá, že s ní málo cvičíme a vůbec jsme zanedbala kdeco (pediatrička žádné zanedbání na prohlídkách nezjistila). Jedinou nápravou bylo zaplacení celého kurzu. Ale to samozřejmě není všude.

Tanečky v bazénu 
Na plavání v bazénu pro větší děti, které je od šesti měsíců, jsem vyrazila na devátém měsíci, i když většina maminek začíná už od toho šestého. Nemám pocit, že bychom o něco přišly.

Vybrala jsem speciální bazén pro děti. Rozdíl od toho pro dospělé je ve vodě, která není chlorovaná, ale lehce slaná. Tak slaná jako slzy, takže v očích rozhodně nepálí. Právě tam jsem absolvovala diskuzi o plavkách.

Svišťulku plavání baví hodně (tedy potápění a to, když si může dělat, co chce, práce s pomůckami ji nenadchla), měsíc od měsíce vidím pokroky, ale to až když začala chodit a víc se hýbat. Do té doby se spíš jen pohupovala v mém náručí a cákala. Byly to tanečky ve vodě za zpěvu lidovek. Během prvních lekcí jsme se učily s dítětem ve vodě zacházet. Jednoznačně velikým plusem je to, že jsem tu potkala maminky se stejně starými dětmi, před a po plavání ledacos probereme. Našli jsme tu kamarády, což ocením nejen já, svišťulka je velice společenská.

Jak vybrat plavky?
Našla jsem tři základní typy, liší se v zapínání v pase.
1)      nerozepínací


2)      rozepínací na jedné straně

3)      rozepínací na obou stranách.


Nám vyhovují ty nerozepínací. Stejně jako u plen jsme zůstaly věrné pop-inovým želvičkám (viz. první fotka). Dobře se sundávají i nandávají, i když nemají patenty. Svišťulka je hodně hubená a stejně jí krásně v pase přiléhají k tělíčku i ke stehýnkám. U ostatních plavek to byl trochu problém. Navíc teď je v období, kdy chce všechno dělat sama. Patenty nezacvakne, ale kalhotky si sama natáhne.

Když byla menší a ještě nechodila, měly jsme plavky rozepínací na jedné straně. A zpětným pohledem mi vlastně vyhovovaly nejméně. Špatně se mi oblékaly vleže i vestoje. Plavky rozepínací na obou stranách jsou při nandávání mnohem pohodlnější nezávisle na poloze. Určitě se vám budou lépe nandávat, pokud má vaše dítě hodně baculatá stehýnka. Jen je svišťulka nezapne sama.


Kromě toho se dají sehnat i plavky, které vypadají jako dámské jednodílné nebo malý neopren s krátkými rukávky a nohavicemi. S těmi osobní zkušenost nemám a spíš jsem je viděla v obchodě než ve vodě.


A poslední postřeh na závěr: Nikdy nekupujte větší plavky, aby delší dobu vydržely. Gumičky musí těsně přiléhat ke stehýnkům i k zádičkům. Když se stane dítěti nehoda, nic nesmí vyklouznout do bazénu. Honění hovínek po dně není ve skutečnosti taková zábava, jak by se mohlo z vyprávění zdát.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak naučit dítě chodit na nočník?

Dalo nám to hodně práce! Jaké rady jsem dostala? Co fungovalo a co ne? Jak poznáte, že nastal ten správný čas? Některé dítě - jako sousedovic Anička - je připravené v roce a půl. Jiné - jako naše Svišťulka - teprve ve dvou a půl letech. I kdybych se stavěla na hlavu, nezvládla bych ji to naučit tak brzy jako sousedka. A tak mi nezbývalo nic jiného, než si opakovat, že se dítě má začít učit, když je připravené ono, ne já. Beco, ekologický nočník Obecně se tvrdí, že dítě je připraveno učit se chodit na nočník, když umí chodit, dojde k němu samo a stáhne si kalhoty. Dále si musí uvědomit, že močí, a to, že je mokrá plena. Pokud mu vadí, že plenu má, že je pokakané nebo počůrané, snáz mu vysvětlíte, proč na nočník chodit.  Na učení potřebujete čas a klid. Jak začít? Kupte nočník . Nějaký, který se bude dítěti líbit. Musí ho mít rádo. Ujistěte se, že se mu bude trůnit pohodlně, že je stabilní (není nic horšího než upadnout v tak důležitý moment). Promluvte si s dítětem ,

Kolik stojí látkování?

Když začínáte s látkováním, musíte koupit plenkovou výbavičku a to není levná záležitost. Samozřejmě záleží na tom, jestli vám někdo může něco půjčit, jestli chcete nové, nebo starší pleny, který typ si vyberete, kolik jich chcete. Jestli, když už látkujete déle, dokážete odolat novým krásným vzorům, nebo stále něco přikupujete.  Zatím těmhle Ella's house odolávám :-) Uvidíme, jak dlouho to ještě zvládnu Každá maminka, tak zaplatí za látkové pleny jinou částku. I průběžné náklady se liší, voda je v různých městech různě drahá, u elektřiny záleží na dodavateli. A ještě větší rozdíly jsou v cenách prášků a dalších přípravků . Proto není vůbec snadné spočítat, na kolik to zhruba obecně vyjde. Porovnání s jednorázovkami je ještě těžší. Ceny papírových plen se také hodně liší - různé typy, různé značky, slevové akce... A aby to bylo ještě komplikovanější, každá přebalujeme různě často . Moje maminka například přebaluje v jednom kuse. Naučila se to kdysi se mnou. Řvala jse

Holky nemůžou čůrat vestoje

To prostě nejde. Holky čůrají jedině vsedě. Tuhle starověkou pravdu mi maminka předala už kdysi dávno a já si myslela, že ji úplně stejně předám svojí holčičce. Ale ono to asi nepůjde. Na jednom slevovém portálu jsem kdysi našla speciální trychtýř , díky kterému mohou ženy čůrat vestoje. V reklamním textu psali cosi o osvobození žen. Muži to mají snazší. Stačí jim najít zeď, plot, strom, ale my holky… Rozklikla jsem odkaz, chtěla jsem ten zázrak vidět. Jak můžou holky čůrat vestoje? A nefascinovalo to jen mě. Viewegh se nad tímhle vynálezem (nezkoušela jsem ho a ani nedržela v ruce, takže si jeho funkčnost netroufám posuzovat) pohoršuje ve svém románu Biomanželka . Když nechám stranou tenhle a možná i další jemu podobné aparáty, neumím si představit, že by to šlo. Moje holčička mě ale velice rychle přesvědčila o opaku. Nejde, nesmíš, nedělej Počítali jste někdy, kolikrát za den řeknete svým dětem, že něco nejde? Svišťulka se snaží postavit pod stolem a já jí vysvětluju